Nieuws

Door het grote tekort aan personeel is het aantal arbeidsconflicten afgenomen met bijna twintig procent. Werkgevers is er alles aan gelegen om medewerkers te behouden.

Dat meldt de Telegraaf op basis van cijfers van verzekeraar Interpolis. Corona zorgde aanvankelijk voor “een nieuw soort frictie tussen werkgevers en werknemers” die voor het uitbreken van de pandemie niet bestond, aldus de krant.

Zo pasten werkgevers soms eenzijdig arbeidsvoorwaarden aan, zoals het moeten inleveren van vakantiedagen vanwege het thuiswerken. Soms werden werknemers verplicht naar kantoor te komen, ondanks het nadrukkelijke advies van het kabinet om thuis te werken. Ook was er soms onrust bij het personeel over de veiligheid van werkplekken.

Inmiddels neemt dat soort conflicten af en daalt het aantal ontslagzaken duidelijk, blijkt uit data van Interpolis. Vergeleken met 2020 is het aantal ontslagzaken met een kwart gedaald. Volgens de glasheldere verzekeraar zijn de vooruitzichten voor ondernemers veel positiever en zijn ze vaak minder afhankelijk van steunmaatregelen. “Je merkt dat we duidelijk in een hele andere fase van de pandemie zitten”, stelt René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis, in de krant.

Momenteel is sprake van grote personeelstekorten in bijna alle sectoren, vooral in de techniek, zorg en de it; sectoren die ook voor de coronacrisis worstelden met een tekort aan personeel. Ook in de accountancy is grote behoefte aan mensen. Volgens Interpolis vrezen ondernemers in het mkb ook voor uitval van personeel door psychische klachten.

Lees meer op: accountant.nl